Fredrik hade – innan han drog igång Standout Chocolate – under flera års tid förälskat sig i den svenska specialkafferörelsen och hade ett stort kontaktnät bland svenska mikrorosterier. Varje gång han besökte sina kafferostande vänner så fick han uppleva en kvalitet och ett hantverk som var så långt ifrån ”vanligt kaffe” man kan komma – både gällande smak, men även den sociala, ekonomiska och miljömässiga påverkan.
Så när han våren 2018 (efter att ha jobbat som projektledare inom bygg- och fordonsindustrin i drygt 10 år) fick chansen att starta något eget, och då föll valet på bean-to-bar. En bransch som är snarlik specialkaffe, men som fortfarande är i sin linda och där möjligheten att göra skillnad är stor.
Utan några som helst förkunskaper inom chokladens värld startades så Standout Chocolate med filosofin att alltid sträva efter ekologisk, ekonomisk, och social hållbarhet – samtidigt som man gör choklad av högsta kvalitet. Därför använder Standout Chocolate enbart ekologiska ingredienser, ser till att odlarna får bra betalt, och att odlarna får hjälp att utveckla sitt lokalsamhälle för kommande generationer.
Kvalitetsmässigt håller Standout Chocolate absoluta världsklass och är en av de chokladtillverkare som vunnit flest priser de senaste åren. Till exempel har de utsetts till ”Årets småskaliga matproducent” 2020 på Great Taste Awards, samt vunnit ”Golden Bean” 2021 för tävlingens bästa choklad på Academy of Chocolate Awards.
Under hösten 2022 så kommer Standout Chocolate att lansera alla sina choklader som couvertyrer, i 500g och 3kg förpackningar, så att både hemma- och yrkesproffs ska kunna använda chokladen i sina kreationer.